This website uses cookies and similar technologies to understand how you use our website and to create a better experience for you. To learn more about the technologies used and your choices, please read our Cookie Notice. You may adjust your cookie settings at any time through our cookie preferences tool.
Het online shopgedrag is in bijna alle retail categorieën met 50 procent gestegen. Een en ander is een gevolg van de coronacrisis. De jaarlijkse Mediabrands Retail Buying Study toont dit aan.
Uit de studie blijkt ook dat er opvallende verschuivingen binnen de categorieën zijn. Opvallend voor 2020 is dat de supermarkt in de top 5 van winkels binnen is gekomen binnen de categorieën Verzorging & gezondheid en Baby-verzorging. Te verklaren door het feit dat mensen nu liever zo veel mogelijk boodschappen bij één en dezelfde winkel doen. Ook zien we dat Bol.com het goed doet in bijna alle categorieën, een logisch gevolg van de opkomst van het online bestellen tijdens de lockdowns in 2020.
De toename van het onlineshopgedrag is niet alleen toe te wijzen aan jongeren. Ook ouderen hebben hun weg in de digitale winkelstraat goed gevonden. In bijna alle retail categorieën zien we geen significant verschil tussen de mate van online bestellen en leeftijd.
Minder oriëntatie voor aankoop
Het blijkt ook dat mensen gemiddeld minder oriënteren alvorens tot een aankoop over te gaan: van gemiddeld 4,2 oriëntatiebronnen in 2019 is er in 2020 sprake van gemiddeld 3,1 oriëntatiebronnen. De daling in bronnen geldt zowel voor offline oriëntatiebronnen (bijvoorbeeld winkel, folder, buitenreclame, en dergelijke) als de online bronnen (bijvoorbeeld zoekmachine, website en dergelijke) in de verschillende productcategorieën. Mensen zijn in 2020 dus gerichter aankopen gaan doen. We zien bijvoorbeeld in de categorie Speelgoed dat het aantal oriëntatiebronnen is gedaald van 4,7 naar 3. In de categorie Meubels en woonaccessoires is het aantal bronnen met 2 gedaald van 5,4 naar 3,6.
De positie van de winkel als oriëntatiebron is logischerwijze gedaald. (online) Reclamefolders zijn daarentegen de meest gebruikte oriëntatiebron in 2020, ook al is het gebruik van de fysieke folder afgenomen in 2020. In de jongste doelgroep 18-24 zien we juist dat social kanalen een belangrijke oriëntatiebron vormen.
Duurzaamheid onder druk
Het belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid is gedaald van 62% in 2019 naar 51% in 2020. Dit zien we ook terug in het koopgedrag: ten opzichte van vorig jaar wordt er een stuk minder duurzaam gekocht. Zo blijkt dat het percentage mensen dat fairtrade, diervriendelijk of biologisch koopt is gedaald ten opzichte van 2019. Er wordt ook minder gelet op duurzaamheidskeurmerken of producten met minder afval. Duurzaamheid lijkt dus door de Coronacrisis minder een hot topic te zijn.