This website uses cookies and similar technologies to understand how you use our website and to create a better experience for you. To learn more about the technologies used and your choices, please read our Cookie Notice. You may adjust your cookie settings at any time through our cookie preferences tool.
Retailmedianetwerken zijn in de afgelopen jaren onmisbaar geworden voor merken die hun zichtbaarheid bij retailers willen vergroten én hun verkopen willen stimuleren. In de afgelopen jaren is retailmedia steeds meer een integraal onderdeel van het hele retailecosysteem geworden. Retailers zoals HEMA, PLUS en Kruidvat bieden mediaruimte aan, gekoppeld aan hun retailoperatie.
In dit artikel probeer ik je te helpen een weloverwogen beslissing te nemen over wat het beste retailmedianetwerk is voor jouw merk. Ik neem je mee door het complexe selectieproces, ongeacht of je een endemische (endemic) of non-endemische (non-endemic) adverteerder bent, zodat je het volledige potentieel van retail media kunt benutten.
Endemisch of non-endemisch: hoe zat het ook al weer?
- Endemische adverteerders – Dit zijn adverteerders waarvan de producten rechtstreeks door de retailer worden verkocht. Stel je bent een fabrikant van elektronica. Dan maakt het adverteren op een retailplatform als Mediamarkt, waar je producten direct verkrijgbaar zijn, je tot een endemische adverteerder.
- Non-endemische adverteerders – De producten van deze adverteerders worden niet rechtstreeks door de retailer verkocht, maar zijn nog steeds relevant voor klanten van de retailer. Een leaseautobedrijf adverteert bijvoorbeeld op het platform van een supermarkt als Albert Heijn en biedt tegelijkertijd proefritten aan op de parkeerplaats van deze retailer.
Het maken van een weloverwogen partnerkeuze
Bij het kiezen van het juiste retailmediaplatform voor je merk is het belangrijk om verschillende factoren zorgvuldig te overwegen. Hier zijn enkele tips, of je nu een endemische of een non-endemische adverteerder bent.
- Begrijp het bereik en het publiek
- Endemisch – zorg ervoor dat het retailmediaplatform een groot klantenbestand heeft dat actief op zoek is naar producten in je categorie. Bijvoorbeeld, Amazon biedt toegang tot klanten die specifiek naar jouw producten zoeken.
- Non-endemisch – Zoek naar retailplatforms met een publiek dat aansluit bij je demografische doelgroep. Bijvoorbeeld, een energiemaatschappij kan profiteren van adverteren bij Jumbo in bepaalde regio’s. Zelfs als hun diensten of producten daar niet rechtstreeks worden verkocht.
- Beoordeel advertentieplaatsingen en -formaten
- Endemisch – Gebruik retailmediaplatforms, zoals Amazon en Bol, die diverse advertentie-indelingen aanbieden. Dat kan gaan om display-advertenties en gesponsorde zoekadvertenties die zijn erop zijn afgestemd je producten prominent onder de aandacht te brengen.
- Non-endemisch – Focus op retailmediaplatforms die aantrekkelijke advertentie-indelingen bieden, zoals videoadvertenties en interactieve banners, die een breder publiek kunnen aanspreken. Contextueel relevante plaatsingen zijn belangrijk om effectief de aandacht van potentiële kopers te trekken.
- Evalueer de ROI en impact op merkbekendheid
- Endemisch – Evalueer de directe ROI door hogere verkopen en grotere zichtbaarheid op het platform van de retailer. Let hierbij op dat de kosten en opbrengsten transparant zijn.
- Non-endemisch – Bepaal de bredere impact op merkbekendheid en engagement. Zelfs als directe verkoop niet meetbaar is, kan het juiste platform de awareness en relevantie van je merk aanzienlijk vergroten.
- Analyseer data en rapportages
- Endemisch – Kies retailplatforms die gedetailleerd inzicht bieden in verkoopstijging, klantgedrag en ROI, zoals de uitgebreide rapportagetools van Amazon.
- Non-endemisch – Zoek naar retailmediaplatforms die inzicht bieden in engagement-metrics en merkimpact om te begrijpen hoe je advertenties consumentengedrag beïnvloeden. Het retailplatform moet je in staat stellen strategieën aan te passen als dat nodig blijkt.
- Beoordeel tech en integratie
- Endemisch – Zorg ervoor dat het retailplatform goed aansluit op je bestaande marketing-tooling en gebruiksvriendelijk is.
- Non-endemisch – Controleer of het retailplatform de functies en mogelijkheden biedt die nodig zijn om effectieve campagnes op te zetten en te meten.
- Evalueer accountteam en ondersteuning
- Endemisch en non-endemisch – Een toegewijd accountmanagementteam en trainingsmogelijkheden zijn essentieel voor het leren werken met het retailmediaplatform en het oplossen van eventuele problemen. Raadpleeg daarnaast je eigen netwerk en bekijk beoordelingen van andere merken en bureaus om een duidelijk beeld te krijgen van de betrouwbaarheid en prestaties van het retailmediaplatform.
- Ontdek test- en leermogelijkheden
- Endemisch en non-endemisch – Kijk naar de mogelijkheid om nieuwe kanalen en functies te testen, zoals bètaversies, om de effectiviteit van nieuwe advertentieformaten en strategieën te evalueren.
- Zorg voor goede partnerovereenkomsten
- Endemisch – Onderhandel over partnerschapsovereenkomsten die aansluiten bij je interne doelstellingen en retailplannen.
- Non-endemisch – Stem retailmedia-uitgaven strategisch af op promotieperiodes, seizoensevenementen en categoriemomenten.
Door deze factoren en je campagneresultaten te evalueren, kun je als merk weloverwogen een retailmediaplatform kiezen: een platform dat je in staat stelt om je doelen te bereiken, controle over je campagnes te behouden, en je verkoop- en/of merkdoelen te behalen.