Waar het aantal kijkers vorig seizoen nog gemiddeld rond 1,2 miljoen lag, is het aantal (geregistreerde) kijkers gehalveerd, blijkt uit de NMO-cijfers van de eerste twee speelrondes. Dit alles heeft te maken met de verhuizing van de lineaire tv-zender RTL 7 naar lineair en digitaal kanaal Ziggo Sport. Echter, het NMO is alleen nog niet volledig ingericht op deze verandering en meet op dit moment enkel de lineaire kijkers. De digitale kijkers worden slechts deels gemeten in het kijkonderzoek. Gevolg: gigantische inkomstenderving!    

Halvering aantal kijkers Champions League

Het miljardenbal trok voorheen een miljoenenpubliek, maar sinds de verschuiving van de Champions League van RTL 7 naar Ziggo Sport is hier nu geen sprake meer van. Nog maar de helft van het aantal kijkers is immers overgebleven.  

champions_league

De grote boosdoener is niet zo zeer de afname van de interesse van de kijker, maar de ‘nieuwe’ manier van kijken waarbij de helft van Nederland via de Ziggo GO-app moeten kijken in plaats van het lineaire tv-kanaal. Deze manier van kijken bemoeilijkt de registratie van het kijkgedrag. In feite hebben we het nu over een ‘grijs’ gebied welke zich niet laat kapitaliseren. Een niet-geregistreerde kijker is immers een kijker waarvoor niet betaald wordt door de adverteerders.  

 Ton Rozenstraten, CCO van RTL Nederland en CEO van Ad Alliance over de daling van de kijkcijfers:  

De daling in het aantal kijkers lineair zien wij ook en is logisch. Op het moment dat er een verschuiving plaatsvindt van zender en distributie, moeten kijkers altijd even wennen. Daarnaast worden op dit moment nog niet alle kijkers uit de Ziggo Go App meegenomen in de nieuwe meetmethode, alleen diegene die streamen naar hun TV. Daarom is het zo belangrijk dat fase 2 van het NMO eraan komt. In die fase wordt de hele app wel uitgelezen en krijg je een compleet beeld van de mensen die live naar Europees Voetbal kijken. Deze nieuwe marktstandaard is essentieel in deze tijd. 

Fase 2 pas volledig uitgerold na afloop europees voetbal

Op het moment worden dus enkel de kijkcijfers gemeten van het lineaire tv-kanaal (Ziggo Sport) en de Ziggo GO-app die via het grote scherm live of uitgesteld gestreamd worden. De mensen die de wedstrijden via tablet, smartphone op laptop streamen worden niet mee gemeten in het Nationaal Media Onderzoek (NMO). NMO is sinds 28 augustus 2023 overgestapt op een nieuwe meetmethode, waarbij de kijkcijfers worden gemeten via de zogenoemde People Meter. Het vernieuwde onderzoek is echter opgebouwd in 3 fases, waarbij fase 1 volledig is uitgerold. Fase 2, het meten van online kijkgedrag via online apps, is nog niet volledig geïntegreerd in het onderzoek. Het NMO laat weten hier hard mee bezig te zijn om ervoor te zorgen dat ze straks het totale kijkgedrag op alle apparaten, inclusief de Ziggo Go- app, kunnen meten. Hierdoor zullen we precies weten hoeveel kijkers er daadwerkelijk naar de wedstrijden hebben gekeken. Wel is het een complex proces, waarbij het NMO-data van verschillende partijen, zoals broadcasters en operators, moet samenbrengen en verwerken. De eerste dataset waarin al deze nieuwe manieren van kijken zijn opgenomen, verwachten ze in Q2 2025 uit te kunnen rollen.  

Alles op één zender

Vanaf het seizoen 2024/2025 is het voor het eerst in Nederland dat één tv-zender, Ziggo Sport, de exclusieve rechten verworven heeft voor de UEFA Champions League, Europa league en Conference league. Dit betekent dat alle wedstrijden van deze competities alleen nog maar op deze sportzender te zien zijn, wat invloed heeft op de kijkers die voorheen de wedstrijden op RTL 7 en Veronica konden kijken. Ziggo-klanten (+/- 50% van Nederland) kunnen via Kanaal 14 of de Ziggo Go-app alle wedstrijden volgen, maar andere kijkers moeten mogelijk aanvullende abonnementen afsluiten om toegang te krijgen tot deze wedstrijden. Wel is in de Nederlandse Mediawet vastgelegd dat de wedstrijden van de Nederlandse teams in Europa voor iedereen beschikbaar moet zijn en dat dit niet achter een betaalmuur mag komen. Ziggo Sport zendt de wedstrijden daarom ook gratis online uit voor niet-Ziggo klanten via de Ziggo GO-app. 

Voor een dubbeltje op de eerste rij bij Champions League

Ad Alliance verzorgt nog altijd de verkoop van de reclamezendtijd voor Ziggo Sport. Interessante kwestie daarbij is dat dat de lineaire reclameblokken óók worden getoond als je via de Ziggo GO-app kijkt. Enkel worden alleen het aantal behaalde lineaire kijkcijfers afgerekend door Ad Alliance, en niet de digitale kijkers. Champions League inkopen op Ziggo Sport is op dit moment dan ook een koopje! Adverteerders met tv-commercials in reclameblokken rondom deze voetbalwedstrijden moeten zich ervan bewust zijn, dat hun tv-commercials dus (veel) meer kijkers bereiken dan dat er nu wordt gemeten.  

Nelleke Delemarre is Senior AV Consultant