Waar de supporters van het Nederlands elftal al veel indruk maken voorafgaand aan de wedstrijden, trekt Oranje de lijn niet door tijdens de wedstrijden. Maken de kijkcijfers wel indruk?  

Driekwart van de Nederlanders hebben het EK gezien

Van alle Nederlanders heeft 75% al iets van het EK gezien op TV. Dat klinkt veel, maar het ligt wel lager dan het vorige EK. Tijdens de poulefase van de 2021 editie had immers 78% afgestemd op het voetbal. Als we inzoomen op de wedstrijden van het Nederlands elftal dan zien we dat de kijkcijfers 6% lager liggen in vergelijking met het vorige EK.  

Vooral de eerste wedstrijd van het EK 2024 kon rekenen op een lager kijkersaantal. Het verschil was maar liefst 13,5%. Dit verschil was een stuk lager in de volgende wedstrijd, maar dat ligt ook wel een beetje aan het affiche en het tijdstip van de vrijdagavond.  

Dat de wedstrijden van Nederland het beste zijn bekeken, kan geen verrassing zijn. Gemiddeld trok een wedstrijd van het Nederlands elftal 3 à 4 keer zo veel kijkers als een gemiddelde andere wedstrijd op het EK. De best bekeken wedstrijd waar Oranje niet aan mee deed, was Italië – Spanje met ruim 2,5 miljoen kijkers. Het minst aantal kijkers was voor Frankrijk – Polen, maar goed… Die stond ook tegenover de slotwedstrijd van Nederland gepland en behaalde met 37.000 kijkers wel het absolute dieptepunt van dit EK.  

Jonger publiek voor Nederlands elftal

Het is algemeen bekend dat het aandeel van jongeren beperkt is bij lineair tv kijken, maar voor wedstrijden van Oranje wordt een uitzondering gemaakt. Circa 12% van het kijkerspubliek is jonger dan 20 jaar. Als je dit vergelijkt met het kijkersprofiel van de overige wedstrijden ligt dit 2x zo hoog. Ook de vrouwen schakelen relatief meer in als het Nederlands elftal speelt.  

Miljoenen op het spel bij uitschakeling Oranje

Nederland zat al aan de ‘juiste’ kant van het schema, maar door de verrassende 2-0 winst van Georgië op Portugal werd Nederland aan Roemenië gekoppeld in plaats van Engeland. Wat de kansen op een volgende ronde weer heeft verhoogd, waarbij Nederland gekoppeld kan worden aan Turkije of Oostenrijk. De penningmeester van Ster zit met een verhoogde hartslag naar de verrichtingen van Nederland te kijken, want stel dat alle 12 minuten aan reclames uitgezonden worden tijdens de rust bij Ned – Roe (met 30” commercials) staat dat gelijk aan € 865.000,-! Hij moet er niet aan denken dat deze blokken door 3 à 4 worden gedeeld, wanneer Nederland niet meer actief is in het toernooi. En dan houden we nog geen eens rekening met alle budgetten die teruggetrokken worden bij een uitschakeling van de Oranje Leeuwen...