This website uses cookies and similar technologies to understand how you use our website and to create a better experience for you. To learn more about the technologies used and your choices, please read our Cookie Notice. You may adjust your cookie settings at any time through our cookie preferences tool.
Afgelopen zaterdag heeft Real Madrid alweer haar 15e Champions League titel in de wacht gesleept. De Madrilenen wonnen met 2-0 van Borussia Dortmund in een kolkend Wembley. Dit is gezien door ruim 1,2 miljoen mensen en hoewel dit nog steeds heel hoog is, ligt het toch ruim een kwart lager dan de finales pre-Corona. Met de verhuizing naar Ziggo in het vooruitzicht, is de verwachting dat het aantal kijkers misschien wel eens onder de magische grens van het miljoen gaat uitkomen.
Aantal kijkers Champions League daalt zodra er gescoord wordt
Het bleef lang spannend afgelopen zaterdag en tot aan het laatste kwartier had Dortmund eigenlijk zelfs het betere van het spel. Op het moment dat je gaat denken dat de overduidelijke underdog misschien wel kan stunten, slaat Real Madrid toe. Een gevoel overheerst dat ‘Los Galacticos’ dit niet meer weg zal geven, want in de afgelopen jaren heeft Real Madrid in 5 finales gestaan en er geen één verloren. Voor sommige kijkers een reden om de tv uit te zetten of te schakelen naar een ander kanaal. Als dan ook nog eens de tweede bal in het mandje valt, schakelen nog meer mensen uit. De zesde Champions League titel is in 10 jaar is een feit.
Met gemiddeld ruim 1,2 miljoen kijkers trok deze editie ruim 100.000 kijkers meer dan de finale vorig jaar (Manchester City – Inter Milan). Echter, als we het gaan vergelijken met de edities pre-Corona kunnen we concluderen dat het aantal kijkers ruim 25% lager ligt dit jaar.
Daling kijkcijfers in het vooruitzicht met de verhuizing naar Ziggo
Aangezien de Champions League volgend jaar van RTL 7 naar Ziggo Sport verhuist, is het de verwachting dat het aantal kijkers verder terug zal dalen. De zender zit immers achter een gesloten deur voor niet-abonnees. De content zal wel beschikbaar zijn via de Ziggo-Go app, maar het is nog maar de vraag of we dan al in de tweede fase van het kijkonderzoek zitten. Waarin ook het (online) kijkgedrag op andere schermen in kaart zal worden gebracht. En het is ook maar de vraag of mensen de moeite willen doen om deze app te installeren om Europees voetbal te kijken. Het aantal kijkers zal dus lager liggen, maar dankzij de nieuwe opzet van de Europese competities komen daar wel extra wedstrijddagen voor terug, waardoor het gemis in budget mee zal vallen. Voorlopige voorspelling voor het aantal kijkers voor de finale in 2025; circa 1 miljoen.