This website uses cookies and similar technologies to understand how you use our website and to create a better experience for you. To learn more about the technologies used and your choices, please read our Cookie Notice. You may adjust your cookie settings at any time through our cookie preferences tool.
We kennen allemaal de bedrijven die vastklampten aan hun traditionele producten en diensten, terwijl de markt schreeuwde om vernieuwing. Denk aan fotorolletjes, videotheken, CD-winkels en reisbureaus: allemaal verdwenen uit het straatbeeld. Als we willen dat digitale marketingbureaus over enkele jaren nog bestaansrecht hebben, is het nú tijd voor verandering. Verandering in ons dienstenaanbod, verdienmodellen, samenwerkingsvormen en de visie op kennisdeling.
Waarom?
Digitale media inkopen is niet meer zo ingewikkeld als vroeger. De dagen dat SEA- en paid-social-campagnes bestonden uit tientallen campagnes, opgesplitst in honderden ad groups met los getargete doelgroepen, zijn voorbij. Werk dat vroeger veel tijd en expertise vergde – zoals het aanpassen van biedingen en budgetten – is nu grotendeels geautomatiseerd. Bovendien is het voor adverteerders belangrijker dan ooit om ‘dicht op de bal’ te zitten. Zelf aan de knoppen draaien is een logische keuze geworden.
Verandering in dienstenaanbod
De toekomst van bureaus ligt in hun vermogen om zich aan te passen aan de veranderende behoeften van bedrijven. Dit betekent een verschuiving van operationele ondersteuning naar strategisch advies, het ontwikkelen van innovatieve oplossingen, en het fungeren als een bron van inspiratie voor interne teams.
Bureaus blijven belangrijk op het gebied van nieuwe technologieën en specialismen zoals data-analyse, AI, en innovatieve media zoals addressable TV. Terwijl bedrijven zich richten op hun kernactiviteiten, kunnen bureaus hen helpen bij het verkennen en toepassen van deze technologieën – en hen trainen om deze uiteindelijk zelf te beheren.
Daarnaast zal de vraag naar tijdelijke capaciteit van digitale marketingspecialisten toenemen. Ziekte, verloop en ouderschapsverlof kunnen ‘gaten’ slaan in een in-house marketingteam. Hier ligt een mooie kans voor bureaus om in te springen.
Verandering in verdienmodellen
Het aanpassen van het dienstenaanbod biedt ook een mogelijkheid om het verdienmodel te herzien. De prijs voor operationele ondersteuning wordt vaak bepaald door uurtarieven, performance fees of retainer-afspraken. Toepassing van deze modellen op de eerder genoemde strategische diensten leidt echter al snel tot problemen. Strategische kennis, inspiratiesessies en pilots met nieuwe media vereisen ten eerste ervaren (lees: dure) medewerkers. Bovendien vraagt de voorbereiding en uitvoering vaak veel meer tijd dan de daadwerkelijke levering van de dienst.
Product- of service-pricing sluit beter aan bij dit type dienstverlening. Hierbij krijgt een dienst een vaste prijs, waarin alle vooraf geïnvesteerde tijd en middelen zijn verwerkt. Voor deze diensten is het aan te raden een prijsrange vast te stellen, waarbij de hoogte afhankelijk is van de klant(grootte) en de specifieke opdracht.
Verandering in samenwerking
Bij operationele ondersteuning van bijvoorbeeld SEA, SEO of sociale media is er vaak sprake van regelmatig en gestructureerd klantcontact: er wordt een roadmap opgesteld, wekelijkse of maandelijkse rapportages worden gedeeld, en er vinden vaak kwartaalvergaderingen plaats. Als deze operationele dienstverlening wegvalt, vervalt ook het regelmatige contactmoment. Bij de nieuwe diensten is het contact minder frequent, maar veel intensiever.
Het is daarom essentieel om structurele meetings in te plannen, waarin de voortgang van zowel het bedrijf als de innovaties in het werkveld worden besproken. Dit is cruciaal om als bureau van waarde te blijven voor je klant en aan te voelen wanneer er strategische diensten nodig zijn.
Verandering in visie op kennisdeling
Deze nieuwe manier van samenwerken en het aanbieden van andere diensten kan alleen werken als je als bureau volledig achter de kennisoverdracht staat. Angst dat het delen van kennis omzet kost, zal alleen maar je voortbestaan in de weg staan. Zolang je als bureau zorgt dat je altijd meer weet, sneller op de hoogte bent van innovaties en zowel kritisch als creatief blijft, zal kennisdeling juist de reden zijn waarom klanten bij je blijven of opnieuw bij je aankloppen.
Impact op ons bestaan
Ik adviseer geen enkel bureau om rigoureus het roer om te gooien. Er is op dit moment nog voldoende vraag naar operationele ondersteuning, vaak gecombineerd met tactisch en strategisch werk. Bij Kinesso hebben we een aparte tak opgericht voor het leveren van deze nieuwe diensten aan onze klanten. Op deze manier kunnen we stapsgewijs inspelen op de veranderende behoeften van klanten.
In alle eerlijkheid blijft het uitdagend: de impact op ons wervingsbeleid en capaciteitsplanning is niet gering. Voor deze diensten heb je ervaren medewerkers nodig. Dat betekent dat je moet zorgen dat mensen langer blijven werken, je senioren uit de markt kunt aantrekken, en dat hun competenties aansluiten bij de vernieuwde diensten. Het goede nieuws is dat veel medewerkers deze nieuwe werkzaamheden als uitdagend en leuk ervaren, en dat je als bureau met deze koers ervoor zorgt dat je nog jaren kunt blijven bestaan.
Dit artikel verscheen eerder bij Emerce