Sinds maart 2020 staat Amazon.nl live en weten steeds meer consumenten, retailers en producten de weg te vinden naar dit platform om producten te kopen, danwel te verkopen. Amazon kent twee verschillende advertentie platformen; De DSP die in oktober vorig jaar is gelanceerd in Nederland en sponsored ads.

De sponsored ads, onder te verdelen in sponsored product, sponsored brands en sponsored display zijn sinds begin van dit jaar ook beschikbaar in Nederland en bieden, bij adequaat gebruik, veel kansen.
Hiernaast is het voor geregistreerde merken op Amazon nu ook mogelijk een eigen brand store te openen.

Promoot je producten of je merk

Doormiddel van Amazon Sponsored Products kan je als verkoper op Amazon jouw producten in de schijnwerper zetten. Je gekozen producten worden dan, tegen betaling, bovenaan in de zoekresultaten vertoond of vertoond op de detail pagina’s van andere producten als aanbevolen alternatief.

Met Amazon Sponsored Brands zet je je gehele merk, in plaats van één product, in de schijnwerpers.  Weer bovenaan de zoekresultaten wordt er een advertentie vertoond; ditmaal met een logo een meerdere producten.

Met Amazon Sponsored Display kun je een breder publiek bereiken met product georiënteerde banner ads. Deze vorm van adverteren is nog niet beschikbaar in Nederland.

Waarom Amazon Sponsored Ads?

Amazon Sponsored Ads zijn mid- en lowerfunnel advertentie tactieken.  Door te adverteren op het platform waar ook de verkoop plaats vindt zijn Amazon Sponsored Ads uitermate geschikt om meer omzet en bestellingen te genereren.

Bij een meer midfunnel strategie kunnen de advertenties ingezet worden om nieuwe producten en nieuwe collecties te lanceren waarvan de consument nog niet op de hoogte is.

Indien je je producten ook via andere kanalen verkoopt, bijvoorbeeld een eigen winkel, andere retailers of een eigen webshop kan je de ads inzetten om de zichtbaarheid van je merk en producten te vergroten en te bouwen aan merk- en productvoorkeur.

Hoe start je met Amazon Sponsored Ads?

Voordat je start met Amazon Sponsored Ads is het verstandig om, net als bij elk kanaal, een KPI-framework op te stellen. Wat is het doel, wat zijn de randvoorwaarden, wat is het beschikbare budget en op welke metrics ga ik sturen bij de start?

Stuur je om omzetmaximalisatie, winstmaximalisatie of de verkoop van de meeste stuks danwel orders. In hoeverre is de verkoop van een bepaald product of een bepaalde collectie belangrijk? Dit zijn vragen die je helpen met het bepalen van je doel. Om ook daadwerkelijk geld te verdien aan je verkopen is het belangrijk vooraf randvoorwaarden te bepalen; een maximale CPA of een minimale ROI. Besef wel dat het vrijwel onmogelijk is om in de eerste fases van de campagne direct de randvoorwaarde te halen.

Alloceer budget voor de leerfase van de campagne, zonder dat je direct de campagne hoeft te knijpen om de randvoorwaarde te halen. Kijk vervolgens of je met vaste budgetten wilt werken of met een budget dat dynamisch is als randvoorwaarden gehaald worden.

Bij de start is het belangrijk om secundaire KPI’s en metrics te hanteren om met minimale verkoopdata de campagnes goed te kunnen optimaliseren. Omdat Amazon Sponsored Ads op CPC baseerde product advertenties zijn is optimalisatie op basis van  CTR erg geschikt om mee te beginnen.

Zodra het doel, de randvoorwaarden, het budget en de KPI’s goed uitgedacht zijn kan er begonnen worden met het bouwen van de campagnes.

In het volgende artikel zullen we dieper ingaan op de verschillende campagnestrategieën en geven we suggesties en best practices bij de optimale campagnestructuur afhankelijk van de doelen die je als merk of verkoper wilt bereiken.

 

Sander Kwint is Head of e-Commerce

Jelmer Helderman is Online Marketing consultant

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Emerce